چگونه ناخدا رَف نظر من را تغییر داد

زمانی که قصد کردیم شرکتمان را تاسیس کنیم؛ خیلی خوشحال بودیم که تخصص، حرف اول را می‌زند و با این حساب، ما می‌توانیم سری از توی سرها درآوریم. اما این حقه‌ی جدیدِ مدرک‌بازی، کرمِ قلابی شد که نزدیک بود ما را نیز به دام بیاندازد.

هرچند که مردم نیز موافق همیشگی تمهیدهای فصلی‌اند و سعی می‌کنند همیشه با معیارهای قواره‌ی آن، جلو بروند. مثلا تا دکترا نباشد، نه حرف پژوهشگر آن‌طوری که باید، خوانده می‌شود و نه کوچکترین توجهی به ماحصل و تلاشش گذاشته می‌شود. (البته با وجود این، استثنائاتی هم هست.)

کم‌کم داشتم از رویای اصلی‌ای که به خاطرش در وادی پژوهش و تحقیق وارد شده بودم، دست می‌کشیدم و خودم را هم‌سو و هم‌جهت موج جامعه می‌دیدم و هم‌اندازه‌یشان می‌کردم. یعنی ترتیبی پیش گرفتم تا دکترا را پیگیر شوم و پیشوندِ دکتر را بزنم تنگ نامم. تا بلکه این‌همه زحمت دیده شود؛ تا شوربختی و ناکامی‌ها برود به فصلِ وصل و نیک‌بختی که یک تصویر،‌ مرا از نو خلق کرد. تصویری۱ از ناخدا رف، ناخدای دزدان دریایی با یک پای بلعیده‌شده برای زنده‌ماندن.

ناخدا در تمام ۸۵ روزی که در دریا گیر می‌افتد حاضر می‌شود تمام غذای خود را به پسربچه‌ای ناشناس بدهد و در این مدت، خود از پای خویشتن تغذیه کند. و تمام این‌ها با این دلیل و بهانه که پسربچه در رویای او سهیم است و هر دو هوای رسیدن به دریای کامل۲ را دارند. همین رویای مشترک برای ناخدا، دو را یک می‌کند و یک روح می‌شود در دو کالبد.

ناخدا به دلیل سن و سال و تجربه، خودش را در مقام یک رهبر و مدیر می‌بیند و سعی می‌کند به هر قیمتِ ممکن، رویایش را محقق کند. یعنی تمام آن رویاهای مشترک برای او حکم یک رویای واحد را دارد که برایش فرق نمی‌کند با چه مجرایی به احقاق و واقعیت رسد.

تا قبل دیدنِ این صحنه، شاید دلیل ادامه‌ی تحصیلم خیلی وجهه‌ی موقر و ملزومی نداشت، اما از بعد آن، تصمیم گرفتم حتی اگر بخواهم ادامه‌ی تحصیلم را ضمیمه‌ی کارم کنم، اول ببینم آیا این عملکرد در جهت تحقق و دست‌یازی به رویایم است یا نه. یعنی رویای مشترکِ سیستمی که در آن تقلا دارم. که اگر نباشد، این بار من وقعی به تمهیدات فصلی و اجبارهای کنونی جامعه‌ نگذارم و رویای تیمم را پی بگیرم تا سرحد جان.

مستانه شهابی

 

پی‌نوشت:

۱-این تصویر من را یاد کتابی می‌اندازد به نام “رهبران دیرتر از همه غذا می‌خورند”.

۲- دنبال کردن رویاهای آدم‌ها موضوعی است که فیلم وان‌پیس بر پایه‌ی آن جان گرفته و رویای رسیدن به دریای کامل، یکی از چندین رویایی است که توسط شخصیت‌های داستان پی گرفته می‌شود.

 

 

 

به اشتراک بگذارید

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط